FrågaÖVRIGTÖvrigt26/06/2023

Byte av efternamn till fyra generationer bakåt

Hej! Jag undrar ifall det är möjligt att byta mitt efternamn till ett efternamn som min ryska farfars mormor samt hennes far bar? Enligt lagen så får man byta efternamn upp till 4 generationer ovan från föräldrarna räknat. Enligt detta så borde det ju gå. Problemet är att jag inte vet ifall skatteverket kräver diverse dokument som bevisar att hon är min farfars mormor. Jag har fått det muntligt bekräftat av både farfar och gammelfarmor samt via diverse släktforskning. Skulle detta eventuella namnbyte då godtas eller krävs det mer legitima dokument o.s.v.?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Jag tolkar frågan som om att du vill byta efternamn till fyra generationer bakåt och vad som krävs för att bevisa detta. Vid besvarande av frågan kommer jag utgå från lagen om personnamn (personnamnslagen).

Byta efternamn:

Som du säger så finns det enligt lag en möjlighet att byta efternamn upp till 4 generationer enligt 18 § personnamnslagen. Där sägs att en person får byta till ett efternamn som har funnits i hans eller hennes släkt i rakt uppstigande led i minst två generationer. Det får dock inte vara längre sedan någon i släkten bar namnet än fyra generationer tillbaka, räknat från och med personens föräldrar. Det får alltså inte vara frågan om ett allt för avlägset släktförhållande.

Alltså omfattas detta förhållandet av paragrafen.

Bevisning:

Det är enligt förarbeten upp till den som vill byta till efternamnet att visa att denne har en sådan koppling till namnet som krävs enligt paragrafen (se prop. 2015/16:180 s. 111). Vidare vägledning för vad som krävs för denna bevisning finns inte.

I ditt fall har du bevis i form av muntlig bekräftelse samt via släktforskning. Eftersom förarbetena inte ger exempel på vad som räknas med att bevisa kopplingen hade min gissning varit att detta kan vara otillräcklig bevisning. Eventuellt skulle släktforskningen kunnat ses som ett starkare bevis. Som du skriver kan det vara så att Skatteverket vill kräva ett mer legitimt dokument. Mitt svar är däremot inte helt säkert.

Ansökan:

Ett sådant namnbyte har en avgift på 1800 kronor och ska betalas i samband med att ansökan skickas in till Skatteverket. Här hittar du en länk till ansökningsblanketten.

Slutsats:

Mitt råd till dig är att använda dig av den bevisning du har och skicka in en ansökan till Skatteverket för bedömning då det inte finns någon uttrycklig vägledning för vilka bevis som är legitima.

Hoppas mitt svar gav dig klarhet och vid nya frågor är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare