FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt11/09/2017

Byte av efternamn för barnet

Hej! Jag har en dotter med ensam vårdnad och pappan är inte speciellt närvarande. När hon var 3 år träffade jag min nuvarande sambo Och vi har en son. Nästa sommar ska vi gifta oss och ta hans efternamn, min dotter har mitt efternamn och inte sin pappas. Kan hon också få ta min sambos efternamn ? Vill inte att hon ska vara den ända som inte har det i familjen . Tacksam för svar :) Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Det ska inte vara några problem för din dotter att anta det nya efternamnet. Idag är reglerna väldigt givmilda vid namnbyte och har din man ett vanligt efternamn kan hon byta ändå.
Ett barn får anta en förälders efternamn och det blir ju snart ditt. Du är ju dessutom ensam vårdnadshavare och behöver därför inte heller den andre förälderns underskrift.

Lyckönskningar till er från oss på Lawline

Jennie NilssonRådgivare