FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt21/01/2015

Byte av efternamn för barn

hej!

Jag har två barn sedan tidigare samboskap. De barnen bär mitt flicknamn. Nu har jag gift mig och fått ett till barn i det äktenskapet och det barnet bär min makes namn liksom jag.

Med mina två första barns pappa har jag delad vårdnad.

Vad gäller om jag vill att mina två första barn skall ha samma namn som sitt nya syskon(de är båda under 5 år)? Dvs krävs deras pappas samtycke även fast de bär mitt flicknamn? I det fall fadern av någon anledning skulle vägra namnbyte, vilka möjligheter/rättigheter avseende namnbyte kan jag hävda?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Eftersom barnen från samboförhållandet bär ditt flicknamn så förutsätter jag att du bar detta efternamn under ditt tidigare samboförhållande, varav du och din sambo hade olika efternamn. När ett barn föds till föräldrar med olika efternamn så anses barnet ha förvärvat det efternamn som anmäls till Skatteverket inom tre månader efter födelsen. Görs ingen anmälan inom tidsfristen så anses barnet ha fått moderns efternamn. Om ett andra barn föds och det tidigare barnet som föräldrarna har står under deras gemensamma vårdnad, så får syskon nummer 2 det efternamn som det senast födda syskonet bär. Detta framgår av Namnlag (1982:670) 1 § andra och tredje styckena. Denna beskrivning avser förvärv av namn genom födseln.

I fråga om någon som vill byta ut det efternamn som den personen har förvärvat genom födseln mot ett efternamn som bärs av någon av föräldrarna så ska detta anmälas till Skatteverket. Eftersom du har antagit ditt nya efternamn genom äktenskap, antingen vid äktenskapets ingående eller senare, med någon annan än dina barns pappa så krävs din makes samtycke för att styvbarnen ska kunna anta hans efternamn (Namnlag 5 § första stycket). Detta samtycke ska vara skriftligt (Namnlag 49 §).

Eftersom barnen dock är under 18 år så ska anmälan om namnändring göras av barnens vårdnadshavare (Namnlag 48 § första stycket). Detta innebär i praktiken att både du och din tidigare sambo, i egenskap av vårdnadshavare, måste gemensamt underteckna anmälan till Skatteverket för att namnbytet ska kunna genomföras. Sammanfattningsvis så måste du därför övertyga både din make och din tidigare sambo för att dina barn ska kunna byta till det efternamn som du själv har antagit i ditt äktenskap.

Du hittar blanketten för namnändring på Skatteverkets hemsida, under SKV-nummer 7630.

Med vänlig hälsning
Daniel NykvistRådgivare