FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt31/08/2020

Byte av barnets efternamn vid ensam vårdnad

Hej

Jag har 3 barn, var av mitt äldsta är från tidigare förhållande. Jag har ensam vårdnad över honom och han bär mitt efternamn.

Jag ska nu gifta mig och vi vill ändra efternamn till min sambos efternamn.

Behöver jag ha min äldsta sons biologiska pappas underskrift för att ändra hans efternamn?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som ensam vårdnadshavare kan du själv göra en anmälan om namnbyte. Om ditt barn endast bär ditt efternamn och detta är olikt från den biologiska pappans, krävs inte något samtyckte. Har sonen samma efternamn som sin biologiska pappa krävs det att pappan samtycker till namnbytet eller att en domstol har förklarat att bytet är förenligt med barnets bästa (34 § lag om personnamn)

Är ditt äldsta barn 12 år eller äldre måste han ge sitt skriftliga samtyckte till namnbytet (46 § lag om personnamn).

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Victoria RuzbarskyRådgivare