Byta ut körkort från länder utanför EES

Hej,

I de flesta EU-länder har serbiska medborgare som har uppehållstillstånd efter 6 månader rätt att byta ut sitt serbiska körkort för ett körkort i det EU-land där de bor och arbetar.

Varför är det serbiska körkortet inte giltigt i Sverige, och samma serbiska körkort är giltigt i Danmark, Tyskland, Österrike, vilka är EU-länderna?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

I Sverige kan du bara byta ett körkort från något annat EES-land, Japan eller Schweiz (6 kap. 7 § körkortslagen). Den som ska byta sitt körkort måste också ha en giltig och godtagbar id-handling. Om du däremot har ett körkort från ett land utanför EES, till exempel Serbien, är det bara giltigt i ett år från det att man har blivit folkbokförd i Sverige (6 kap. 2 § 2 st. körkortslagen). Ditt körkort går alltså inte att byta ut till ett svenskt körkort. För att få ett svenskt körkort måste du uppfylla de krav som ställs på körkortstagare i Sverige.

EES-länderna är: Belgien, Bulgarien, Cypern, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Grekland, Irland, Island, Italien, Kroatien, Lettland, Liechtenstein, Litauen, Luxemburg, Malta, Nederländerna, Norge, Polen, Portugal, Rumänien, Slovakien, Slovenien, Spanien, Storbritannien, Tjeckien, Tyskland, Ungern och Österrike. (Se, transportstyrelsen).

Jag rådgiver dig att kontakta transportstyrelsen för mer ingående information om detta. Du kan även läsa mer om utländska körkort och utbyte av utländska körkort här på transportstyrelsens hemsida.

Jag hoppas du fått svar på din fråga. Har du fler frågor kan du ställa dem här.

Med vänliga hälsningar,

Minella KurjakovicRådgivare