FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt20/10/2019

Byta efternamn på barn vid ensam vårdnad

Jag har ensamvårdnad måste pappan samtycka om byte av efternamn på min son?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om namn och namnbyte av efternamn finns i Lag om personnamn.

Ett barn kan byta sitt efternamn till ett efternamn som föräldrarna eller någon av dem bär (9 § 1 st 1 p. Lag om personnamn). Du nämner inte om din son har ditt efternamn eller hans pappans efternamn för tillfället, jag kommer därför att förklara båda situationerna. Om din son har ditt efternamn behöver du inget samtycke från pappan. Om din son däremot bär pappans efternamn krävs det hans samtycke (34 § 1 st Lag om personnamn). Det spelar alltså ingen roll att du har ensam vårdnad.

Som svar på din fråga beror det alltså på vad din son har för efternamn idag. En anmälan om efternamn kan du göra hos Skatteverket (3 § Lag om personnamn). Det hittar du här!

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare