FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt31/03/2021

Kan jag stoppa ett namnbyte av mitt barn?

jag har en barn och barnet har inte pappas surnamn och jag vill inte flytta surnamnet till pappa kan jag göra det?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag har tolkat din fråga som att ditt barn har inte samma efternamn som sin pappa och du vill inte heller att barnet ska få samma efternamn som honom. Eftersom ditt barn redan har ett efternamn handlar frågan här om möjligheten att byta barnets efternamn.

Reglerna om namnbyte finns i lag om personnamn, men vissa bestämmelser i föräldrabalken (FB) blir även relevanta i detta fall då det rör sig om ett barn.

Om ni har gemensam vårdnad har ni båda både rätt och skyldighet att bestämma barnets personliga angelägenheter (6 kap. 11 § FB). Båda ska alltså komma överens om barnet ska få ett annat efternamn eller inte (6 kap. 13 § FB). Om du inte vill att barnet ska få pappans efternamn kan han inte ensamt begära namnbytet.

Om någon av er har ensam vårdnad är utgångspunkten fortfarande att den andra föräldern måste ge sitt samtycke för att barnet ska få byta efternamn. Om exempelvis barnet har ditt efternamn och pappan till ditt barn har ensam vårdnad om barnet ska du alltså ge ditt samtycke för att namnbytet ska kunna ske. Undantagsvis kan det ske utan ditt samtycke, om domstolen anser att det är för barnets bästa (34 § lag om personnamn).

Hoppas att det var svar på din fråga! Återkom gärna om du har ytterligare frågor.

Med vänliga hälsningar,

Nhi TranRådgivare