FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder19/01/2014

Brottsprovokation

Hej jag undrar om det är lagligt för privatpersoner att ägna sig åt brottsprovokation och om det har blivit prövat i högre instans ?

Lawline svarar

Hej,

Vill börja med att tacka för din fråga!

Brottsprovokation har endast provats i högre instans då det gäller poliser som har använt sig av brottsprovokation i sitt yrke. Där har man fastslagit att det inte varit okej.
Det enda sätt brottsprovokation någonsin skulle kunna spela roll för en privatperson är om det skulle utgöra en förmildrande omständighet enligt Brottsbalken 29 kap. 3 §, alltså om den som begick ett brott exempelvis blev uppenbart kränkt av brottsoffret vilket föranledde brottet. Men i sådant fall är det endast en omständighet som kan sänka straffet något.

Vänliga hälsningar,

Marith Welin-BergerRådgivare