FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott17/06/2021

Brottsligt att köra ifrån Polisen?

Hej. Körde ifrån en polisbus med moped klass 1. När jag gjorde de så körde jag på cykel vägar och körde för fort. Kan en polis stanna mig typ dagen efter och få böter för de?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta om Polisen kan vidta någon åtgärd mot dig efter att du kört ifrån dem. Reglerna som är relevanta för att besvara din fråga finns i Lagen om straff för vissa trafikbrott. (TBL)

Först och främst så är det inte brottsligt i sig att undvika eller köra ifrån polisen, du kan alltså inte få någon påföljd för just det. Däremot kan fortkörning eller någon annan trafikförseelse komma på tal i samband med flykten från Polisen.

Vad gäller fortkörning så kan man dömas för vårdslöshet i trafik enligt 1 § TBL. Den som gör sig skyldig till vårdslöshet i trafik av normalgraden brukar dömas till dagsböter (1 § första stycket), men om brottet är grovt kan fängelse övervägas (1 § andra stycket). Ibland kan körkortet dras in, isåfall beslutar Transportstyrelsen om en så kallad "spärrtid" som avser tiden från den dagen Polisen tog körkortet. Att få sitt körkort indraget är dock inget straff i juridisk mening.

Vidare krävs det även att Polisen kan bevisa att det faktiskt var du som körde mopeden den aktuella kvällen vilket kan bli svårt.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare