Bröstarvinges makas arvsrätt

Min farmor är nyligen avliden och min farfar som hon var gift med är avliden sedan innan. Jag, tillsammans med min pappas 3 syskon ärver henne då min pappa avled innan farmor och farfar. Det jag undrar gäller min mamma, om hon var gift med min pappa, har hon då någon arvsrätt i detta fall?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Regler om arvsrätt hittar du i ärvdabalken (1958:637) (ÄB), se här. Den så kallade första arvsklassen är den avlidnes barn som kallas bröstarvingar, vilka har arvsrätt efter den avlidne och detta regleras i ÄB 2 kap. 1 §, se här. Vad jag förstår hade din farmor fyra barn vilket innebär att dessa fyra ärver hennes kvarlåtenskap, precis som du skrivit. Eftersom din pappa är avliden så träder hans barn in i hans ställe och ärver hans del av sin avlidne mammas kvarlåtenskap (det vill säga hans bröstarvingar ärver hans fjärdedel av din farmors arv i stället), vilket innebär att du som barn till din avlidne pappa har rätt till hans del av din farmors arv. Detta regleras i ÄB 2 kap. 1 § stycke 2.

En make/maka ärver bara kvarlåtenskap efter den andra makens/makans bortgång och detta regleras i ÄB 3 kap. 1 §, se här. Detta innebär alltså att det är till exempel endast om din farmor hade varit gift när hon avled som hennes efterlevande make då hade haft rätt till kvarlåtenskapen. Din mamma hade således arvsrätt efter din pappa när han avled om de då var gifta, eftersom din mamma då var efterlevande maka. Din mamma har emellertid inte rätt till en del av din farmors kvarlåtenskap på grund av att hon var gift med din pappa när han levde. Detta eftersom det är den person som är gift med den avlidne vid dödsfallet som har rätt till kvarlåtenskapen.

Hoppas detta gav svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare