Bröstarvinge avliden, barnbarn ärver

Hej! Vår son dog 2010 han fick 2 barn med sin fru. Nu har sonhustrun träffat och förlovat sej med en annan. Han vill adoptera barnen. Vi har en son till och han är ju bröstarvinge och pappans arv efter oss, går väl över till barnen har jag förstått när vi faller ifrån ( farmor och farfar ) Men om han adopterar eller gifter sej med mamman, hur blir det med arvsrätten till barnen då ?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det stämmer att arvet efter er går direkt till era barnbarn. Det faktum att mamman gifter sig med en ny man, eller att han adopterar era barnbarn förändrar ingenting. Det är fortfarande barnbarnen som ärver efter er.

Däremot kommer ju föräldrarna bestämma hur barnbarnens tillgångar ska användas eller placeras. Föräldrarna ska då tillvarata barnens bästa och tillgångarna ska användas till barnens utgifter och inte till föräldrarnas. I varje kommun finns en överförmyndare eller en överförmyndarnämnd som kan hjälpa till ifall att föräldrarna inte skulle förvalta arvet i barnens intresse.

Vänliga Hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare