FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder17/10/2015

Böter vid offentlig urinering

Att kissa ute

Ger det böter? Jag gjorde det och är jättenojig :(

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som utifrån din fråga att du har urinerat ute tidigare och undrar om du nu, även i efterhand, kan få böter på grund av det.

Lagen som blir aktuell nu är Brottsbalken(BrB). Att urinera offentligt kan utgöra ett brott som heter förargelseväckande beteende(BrB 16:16) vilket kan leda till böter. Du behöver inte faktiskt bli sedd av allmänheten, det räcker med att det görs på ett offentligt ställe där allmänheten skulle kunna ha sett dig.

För att du ska få böter för att du har kissat ute måste polis kunna bevisa det. I nästan alla fall sker böter vid offentlig urinering när polis tar någon på bar gärning. Jag utgår ifrån din fråga att så är inte fallet för dig.

Som svar på din fråga – ja, att kissa ute kan ge böter. Det måste dock bevisas.

Jag hoppas att du fick mer klarhet i frågan, undrar du något får du gärna kontakta oss igen! Du kan exempelvis kommentera här under inlägget.

Vänligen,

Moa BodinRådgivare