FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott31/12/2014

Böter för trafikbrott inget hinder för körkortsåterkallelse

Hej! Jag har en fråga kring dubbelbestraffning och rättspraxis.

Jag har nämligen en vån som dömdes för ett ringa narkotikabrott, fick böter i straff och återkallat körkort, detta hände 2012-2013.

Vad gäller när det kommer till dubbelbestraffning, återkallning av körkort och EU-rätt?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Frågan gäller förbudet mot dubbelbestraffning och om det utgör ett hinder för både bötesstraff och återkallelse av körkort vid trafikbrott.

HFD kom med ett avgörande 2013 i ett mål som rörde en person som hade blivit dömd till böter för olovlig körning samt fått sitt körkort återkallat. Målsägande yrkade på att detta stod i strid med principen om förbud mot dubbelbestraffning (ne bis in idem).

HFD konstaterade emellertid "Den svenska ordningen har prövats såväl i svensk rättspraxis som genom avgöranden i Europadomstolen. Det får anses klarlagt att förfarandet vid körkortsåterkallelse som grundas på en fällande dom - eller ett motsvarande avgörande - avseende trafikbrott inte är att se som ett nytt straffrättsligt förfarande. Ordningen skiljer sig alltså från systemet med skattetillägg och straff för skattebrott för samma oriktiga uppgifter och står inte i strid med förbudet mot dubbelbestraffning."

Förfarandet är alltså ok, om detta synsätt står sig i framtiden är inte helt säkert. HFD tog tidigare i år upp ett nytt mål till prövning som gäller grovt rattfylleri och återkallat körkort och om det står i strid med förbudet om dubbelbestraffning, hur utgången blir i detta mål återstår att se.

Om du vill läsa mer se här http://www.dagensjuridik.se/2014/01/hfd-dom-grovt-rattfylleri-och-aterkallat-korkort-ska-provas-enligt-ne-bis-idem

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare