FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt15/03/2021

Bortfallande av påföljd avseende 6 månaders fängelse

Hej om man döms till sex månaders fängelse för ringa misshandel hur lång tid skulle det ta tills påföljden försvinner om straffet inte hinner verkställas?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det du talar om är ett s.k. bortfallande av påföljd, vilket regleras i 35 kap brottsbalken (1962:700) (BrB). I 35 kap 8 § BrB anges att ett utdömt fängelsestraff bortfaller om domen inte har verkställts inom viss tid från det att domen har vunnit laga kraft. Av 51 kap 1 § rättegångsbalken (1942:740) framgår att en dom i brottmål vinner laga kraft tre veckor från den dag då domen meddelats, förutsatt att domen inte överklagas.

I 35 kap 8 § BrB anges vidare att ett fängelsestraff som inte överskrider ett år, bortfaller efter fem år. I ditt fall har du angett att fängelsestraffet som utdömts är sex månader, vilket innebär att det bortfaller fem år från den dag då domen vann laga kraft.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Vanessa HannahRådgivare