Bortadopterad men fick ändå sin biologiska pappas arv

Vi har en halvbror som nyligen avlidit. Vad vi förstår blev han bortadopterad före 1958. Vi vet att han, tillsammans med oss, fick ärva vår pappa 1969. Han och vi fick även ärva vår farmor många år senare. Är detta ett korrekt förfarande eller beror det på att ingen visste att han var bortadopterad? Han har även ärvt sin adoptivfar. Vi undrar också om vår halvbrors barn har rätt att ärva vår och vår halvbrors biologiska farbror?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på lawline med din fråga !

Bara en person som är ens rättsliga barn, har rätt till arv

Med det sagt, så kan alltså en persons egna avkomlingar, samt adopterade barn få ens arv. I detta fall har dock i och med din halvbrors bortadoption, förmodligen faderskapet till din far hävts och istället tagits av adoptivfadern. Det skulle kunna vara så att någonting blev fel vid arvlåtandet eller adoptionen. Ännu märkligare blir det ju då halvbrodern ärvt från både sin biologiska pappa och adoptivpappa. Då detta ligger så pass långt bak i tiden kan det ju blir svårt att se att kunna förändra detta felet.

Berörande din halvbrors biologiska farbror så tillhör inte brorssöner något av arvklasserna, dvs är inte någon som kan bli arvsberättigade och kan alltså inte ärva någonting. Din halvbrors söner kan enbart få någonting från halvbroderns biologiska farbror om denne har skrivit in dessa i hans testamente.

Hoppas det var svaret på din fråga!

Eles KarahalilovicRådgivare