Borgensmans rätt att få pengar tillbaka

Om jag har varit borgensman på en lägenhet där hyresgästen struntat i att betala x antal hyror och flyttat så är det min skyldighet att betala den skulden. Men min fråga är: Kan jag gå tillväga på något sätt för att hyresgästen ska betala tillbaka pengarna till mig som jag fick lägga ut för hyresskulden? En anmälan, kronofogden eller stämning t ex. Eller handlar det bara om hyresgästens egna moral att betala tillbaka de pengar jag fick lägga ut på skulden? Finns det något jag kan göra? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Precis som du skriver är det du som borgensman som är skyldig att betala hyresgästens skuld om hyresgästen inte gör det. Betalar du skulden får du som borgensman någonting som heter regressrätt gentemot hyresgästen. Regressrätten är din rätt att få tillbaka dina pengar från hyresgästen efter att ha betalat dennes hyra.

Det första du bör göra efter att ha betalat hyran är så klart att gå till hyresgästen och begära att hyresgästen ska betala sin skuld till dig. Skulle hyresgästen inte betala det hyresgästen är skyldig dig rekommenderar jag att du vända dig till Kronofogden med ett betalningsföreläggande. Ansökan till betalningsföreläggande hittar du här. När du skickar in ett betalningsföreläggande kommer Kronofogden skicka ett brev med ett föreläggande till hyresgästen som är skyldig dig pengar. Betalar hyresgästen är skulden löst. Vill hyresgästen inte betala kan ni ta det vidare till domstol. Svarar hyresgästen inte på föreläggandet fastställs skulden och Kronofogden kan då hjälpa dig att driva in din skuld.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Emelie LövgrenRådgivare