FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt23/08/2015

Bör jag väcka talan om ensam vårdnad?

Hej!

Har två barn, 14 och 12 år. Jag och barnens far har svårt att komma överens. Så fort jag frågar honom något som rör barnen eller ex kommer med förslag gällande hur vi ska ha barnen under jul och sommarlov så slutar det alltid med hånfulla och otrevliga mail eller sms från hans sida. Kommunicera muntligt är uteslutet. Mitt ex tror och menar på att allt jag gör är inte för barnens skull utan helt för min egen skull. Vilket inte stämmer. Jag sätter mig själv och mina behov sist och har gjort det under så otroligt lång tid. När vi levde tillsammans så var mitt ex otroligt hård och tuff mot sonen med hårda krav och var ofta arg på honom. Oftast klev jag mellan när det hettade till för mycket. Sonen var då ca åtta år. Nu när vi är separerade sen tre år tillbaka så är det sonen som får ta emot allt. Från att bli kallad idiot, pajas mm till att bli dragen i kläderna och skriken och gapad på.Till saken hör att mitt ex och den äldste sonen går i kommunikationsterapi då det inte funkar alls mellan dem. Äldste sonen vill bara bo hos mig vilket exet anser vara helt uteslutet. Äldste sonen har hamnat lite snett med skola och kompisar och varit ute på lite oärliga vägar. Sonen anser inte att hans pappa är värd någon form av respekt från hans sida. Den yngste sonen är diplomatisk och vill inte såra nån. situationen börjar bli ohållbar. Vad gör jag? Har suttit hos soc och familjerätten och de rekommenderar tingsrätten då det inte går att komma överens med exet gällande barnens boende.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med dina funderingar.

En sådan situation som du, barnen och barnens fader befinner sig i är alltid svår att råda i.
Jag kan inte råda dig i huruvida du ska gå till tingsrätten med ärendet eller inte då detta är ett beslut som du själv måste ta. Tar du ärendet vidare kommer domstolen att bedöma om någon av er ska ha ensam vårdnad om barnen eller om gemensam vårdnad är det bästa. Domstolen tar hänsyn till barnets bästa och i viss mån dennes vilja. Det är viktigt att vara införstådd med att det alltid finns en risk att du förlorar vårdnaden om barnen i en sådan tvist. Jag skulle rekommendera dig att antingen kontakta vår telefonrådgivning för att närmare diskutera hur tvistens utgång troligen skulle bli eller kontakta familjens jurist för mer hjälp.

Lycka till!

Gabriella LundqvistRådgivare