Bör jag upprätta ett testamente om att mina kusiner inte ska ha rätt till mitt arv?

Jag har inte barn och har systerdotter ska endast få arv efter mig. Men mina många kusiner ska inte få arv efter mig om min systerdotter gick bort. Pengarna ska gå till stiftelsen istället. Kusiner ska inte få arv eftersom jag och mina kusiner har dålig relationer pga funktionsnedsättning. Ska jag upprätta testamente med detalj eller enkel? Kan man skriva om att kusiner ska inte få arv,..?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad är problemet?

Jag förstår det som att du undrar över huruvida du behöver upprätta ett testamente för att undvika att dina kusiner får del av ditt arv vid din bortgång.

Frågor som rör arv regleras i ärvdabalken (ÄB). Det är denna lagstiftning jag kommer utgå från jag jag svarar på din fråga.

Kusiner ärver inte varandra

Kusiner ärver aldrig varandra (2 kap 4 § ÄB). Det finns ingen möjlighet att arvet efter dig skulle tillfalla dina kusiner enligt ärvdabalkens legala arvsordning. Om din systerdotter skulle gå bort före dig och du inte har några andra arvingar som står i närmre släktskap till dig än dina kusiner, kommer ditt arv tillfalla allmänna arvsfonden (5 kap 1 § ÄB). Du behöver alltså inte upprätta ett testamente om att dina kusiner inte ska få del av arvet. Om din syster lever, mamman till din systerdotter, behöver du däremot upprätta ett testamente om att arvet ska tillfalla dottern (2 kap 2 § ÄB).

Önskar du att jag förtydligar någonting är du varmt välkommen att lämna en kommentar. Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Linnea ThelanderRådgivare