FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt02/12/2017

Bonustrading

Hej!

Inom vilket rättsområde faller bonustrading? Dvs. att man genom att använda flera identiteter skapar konton hos spelbolag och utnyttjar insättningsbonus?

Finns någon lag eller liknande tillämpligt på detta? Kan det utgöra ett brott, och i sådana fall vilket slags brott?

Vad jag har tolkat så finns inga bestämmelser kring detta, utan det "värsta" som kan hända är att spelbolaget stänger av ens konto och stoppar en från att ta ut pengarna?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag har kollat upp detta och det verkar som att det inte finns någon lag som reglerar frågan om bonustrading. Jag har även svårt att se att så kallad bonustrading, skulle bryta mot svensk lag på något sätt.

Däremot har spelbolag ofta egna regler. Det är alltså mycket möjligt att bonustrading strider mot ett spelbolags regler. Detta kan i sin tur säkerligen leda till avstängning av ett konto och att pengarna som finns där beslagtas. Vad gäller skapanden av flera konton med hjälpa av olika identiteter, så är det säkerligen också otillåtet att göra så, enligt de flesta spelbolagens egna spelregler.

Jag skulle råda dig att läsa det aktuella spelbolagets spelregler, för att ta reda på vad som gäller i ditt fall.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Claudia LienertRådgivare