FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt20/05/2018

Bonusmamma - bli extra "vårdnadshavare"?

Hejsan..

Min man har en dotter med en annan kvinna och dom har delad vårdnad. Inga problem eller så. Men nu e det så här att vi (alla tre) vill att även jag ska kunna ta beslut och vara med och ha rätt att bestämma och närvara vid möten med skola, skriva under papper och liknande. Hur ska vi gå till väga för att lyckas att även göra mig till "vårdnadshavare"?

Mvh Maria med man och ett bra förhållande till min mans ex

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det här är en fråga som har varit på tapeten de senaste åren. Idag är det många barn som av olika anledningar har fler än två stycken vuxna i sitt liv som vill vara delaktiga och kunna fatta beslut. Tyvärr finns det inte, än så länge, någon möjlighet för ett barn att ha fler än en vårdnadshavare.

Eftersom ni tre har en god relation till varandra kan ni ha en dialog med skolan och förklara att ni är överens om att du ska få närvara vid möten och dylikt. Däremot kan du inte i juridisk mening fatta beslut om barnet, förutom möjligtvis i enskilda situationer där vårdnadshavarna kan ge dig fullmakt att uppträda som ombud för någon av dem.

Om du har några fler frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på www.lawline.se/boka.

Anna RunelövRådgivare