FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt12/10/2018

Boendekostnader i ett samboförhållande

Hej! Jag har sålt min lägenhet och bor nu i min sambos lägenhet med vår gemensamma dotter. Vi är på jakt efter ett större gemensamt boende men innan dess skall vi dela på boendekostnaderna i hans lägenhet.

Min sambo har betalat av sitt lån på sin lägenhet och anser att jag bör betala halva avgiften samt halva kostnaden för el,försäkring och bredband. Han vill även lägga till en 1,49% ränta på inköpspriset som han köpte lägenheten för. Dessa kostnader skall vara den slutgiltiga summan som jag ska betala månatligt. Är detta brukligt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns regler om samboförhållanden i sambolagen. Den lagen innehåller dock inga regler som anger hur man ska dela på boendekostnader. Lagen förutsätter tvärtom, för att det ska vara fråga om ett samboskap i lagens mening, att personerna har ett gemensamt hushåll (se 1 § sambolagen). Detta innefattar bl.a. ett visst ekonomiskt samarbete.

Eftersom sambolagen inte anger något om hur man ska dela på boendekostnader, finns det inget "juridiskt" svar på din fråga. Jag kan därför endast försöka ge råd på hur jag anser att fördelningen bör ske utifrån min erfarenhet av vad som är vanligt eller brukligt.

Det vanliga är såklart att två personer i ett samboförhållande delar lika på boendekostnaderna. Det är därför fullt rimligt (och brukligt) att man delar lika på hyra (eller årsavgift om det är bostadsrätt), driftkostnader (el, vatten, försäkring, bredband, tv. osv). Om det är så att det finns lån på bostaden är det även brukligt att dela på eventuella amorteringar och ränta.

Du beskriver dock att din sambo inte har några lån eller liknande på bostaden. Jag har inte tidigare hört talas om att en sambo vill ta ut en procentsats på inköpspriset (det du kallar ränta). Jag vill dock poängtera att detta sannolikt innebär att det kommer betraktas som att din sambo hyr ut en del av sin lägenhet till dig och då kommer reglerna om hyra i 12 kap. jordabalken aktualiseras (se 12 kap. 1 § jordbalken).

Detta är självfallet tillåtet men inte något som jag känner till som brukligt. Du har givetvis möjligheten att säga att du inte vill betala någon sådan procentsats. Din sambo får då välja om han går med på att strunta i procentsatsen eller om han anser att du då inte får bo där.

Det finns således inget "rätt eller fel" svar på din fråga. Jag kan dock konstatera att jag inte känner till det som brukligt att ta ut en sådan ersättning som din sambo vill och att om en sådan ersättning tas ut kan det vara så att reglerna om hyra i jordabalken aktualiseras. Du har som sagt möjlighet att välja att inte gå med på villkoret.

Tack än en gång för att du vände dig till Lawline med din fråga. Vid kortare följdfrågor är du välkommen att kontakta mig på mattias.lindner@lawline.se.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare