Bodelning och arvsskifte där ena maken har ett barnbarn

Hej detta var en liten kluriig instuderings fråga. Hur skulle en sådan situation kunna lösas?

Fall:

Rafael och Emilia har levt ett långt och slösaktigt liv. Emilia, som börjar bli gammal och gaggig, trillar av ett studentflak när hon envisas med att åka med då hennes föräldralösa och enda barnbarn (en sonson) från ett tidigare äktenskap tar studenten. Det vill sig så illa att hon avlider. Emilia efterlämnar giftorättsgods till ett värde av 60 000 kronor. Rafael har 50 000 kronor i enskild egendom och 80 000 kronor i giftorättsgods. Hur ska bodelningen och arvskiftet göras? Hade det gjort någon skillnad om barnbarnet hade varit makarnas gemensamma?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågan besvaras med regler som finns i äktenskapsbalken (ÄktB) och ärvdabalken (ÄB).

Vad inträffar vid bodelningen?

Emilias död innebär att äktenskapet upphör enligt 1 kap. 5 § ÄktB. Bodelning ska då ske vilket följer av 9 kap. 1 § ÄktB. I bodelningen ingår makarnas giftorättsgods som totalt sett är värt 140 000 kr (60 000 + 80 000 kr), 10 kap. 1 § ÄktB. Giftorättsgodset delas i två lika stora delar som var för sig uppgår till 70 000 kr, 11 kap. 3 § ÄktB. Den ena delen tillfaller Rafael med full äganderätt. Resterande del är arvet efter Emilia.

Hur skiftas arvet?

Arvet efter Emilia uppgår till 70 000 kr och tillfaller hennes barnbarn i sin helhet, 2 kap. 1 § ÄB.

Hade det gjort någon skillnad om barnbarnet var makarnas gemensamma?

I det här fallet kommer arvet efter Emilia att tillfalla Rafael enligt 3 kap. 1 § ÄB. Rafael ärver med fri förfoganderätt vilket innebär att han inte får förfoga över arvet efter Emilia genom testamente. När Rafael avlider tillfaller all egendom barnbarnet. (totalt 140 000 kr bestående av 70 000 kr från Rafael och de 70 000 som ursprungligen kommer från Emilia).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Erik BengtssonRådgivare