Bodelning och arv efter man med utländsk maka

Hej,

Då min far har gått bort så har jag frågor ang arvsrätt.

Min far är gift i Thailand, giftermålet är inte registrerat i Sverige.

Hans fru är boende i Thailand och har varit på besök i Sverige vid två tillfällen.

Far äger ett hus i Thailand som han köpte av sin sedermera blivande fru.

De gifte sig 2018.

Fars fru har via advokat i Thailand nu kontaktat mig ang bouppteckning och hennes del av arvet samt änkepension från min far.

Det finns inget testamente från far samt inget skrivet de emellan gällande tillgångar i Thailand resp Sverige.

Min far var pensionär vid bortgången i december och inte besökt Thailand på två år pga covid pandemin.

Ser fram emot svar på vilka regler/rättigheter som gäller för min fars fru.

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din far som bodde i Sverige var alltså gift i Thailand med en thailändska. I Thailand ägde han ett hus och jag antar att det finns viss egendom i Sverige också. Då inget annat anges kommer jag utgå från att du är din fars enda barn. Nu undrar du alltså vilka rättigheter hans fru har.

Thailändskt äktenskap

Inledningsvis ska konstateras att thailändska äktenskap har samma giltighet som svenska förutsatt att de är giltiga i Thailand, detta enligt lag (1904:26 s.1) om vissa internationella rättsförhållanden rörande äktenskap och förmynderskap 7 §, förutsatt att inte något av undantagen i 8a § samma lag.

Behörig domstol

När det gäller vilket lands lag som blir tillämplig är det avgörande vilket land den avlidne var bosatt i. Enligt EU-förordning 650/2012 art 4, och EU-förordning 2016/1103 art 4 är det domstol som ska avgöra bodelnings- och arvsfrågor om den avlidne, som din far, var bosatt i Sverige.

Lagval

När det gäller tillämplig lag blir det lite krångligare. Vid dödsfall inom ett giftermål gör man först en bodelning makarna, och sedan ärver efterlevande den avlidne maken.

Tillämplig lag på bodelningen regleras i EU-förordning 2016/1103 art 20, 21 och 26 är lagen i det land som makarna gemensamt bodde i, var medborgare i, eller hade starkast anknytning till gemensamt. Eftersom det verkar som att din far och hans fru aldrig bodde med varandra och hon inte var svensk medborgare är det alltså lagen i det land där de gemensamt starkast anknytning till som blir tillämplig. Då jag inte känner till alla omständigheter kan jag inte uttala mig definitivt, men då det enda som talar för en viss stat, att en make äger egendom i den andres hemland, talar för Thailand skulle thailändsk lag ligga närmast till hands när det gäller bodelningen. Hur thailändska bodelningar regleras kan jag tyvärr inte svara på.

Tillämplig lag på arvet blir i stället enligt EU-förordning 650/2012 art 21 Sveriges då din far bodde här. Den svenska lag som reglerar arv är ärvdabalken (1958:637), ÄB.

Resultat

Då enligt min bedömning, som inte grundar sig på alla omständigheter, thailändsk lag blir tillämplig vid bodelningen, kan inte uttala mig kring resultatet av den. Mest sannolikt bör vara att din far får minst hälften av makarnas gemensamma egendom, detta är dock inte säkert.

Arvet efter din far blir det som han blir tilldelad vid bodelningen. På detta blir alltså svenska regler tillämpliga. Då jag inte har några värden på egendomen kan jag inte uttala mig kring precis hur arvet blir. Generellt kan sägas att barn utanför äktenskapet (särkullsbarn, i detta fall du) har rätt att ärva allt den avlidne lämnar efter sig, förutsatt att det inte finns något barn inom äktenskapet (ÄB 3 kap 1 §). Om du avsäger dig din rätt ärver din fars fru hans egendom, och du har rätt till arv efter henne (ÄB 3 kap 9 §). Undantaget från detta är om din fars fru har mindre egendom efter bodelningen än motsvarande 193 200kr (ÄB 3 kap 1 § 2 st).

Sammanfattning

Bodelningen kommer alltså göras enligt thailändsk rätt. Det som tillfaller din far kommer du ärva om du inte frånsäger dig den rätten och ärver när din fars fru går bort istället.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Vidar WicklundRådgivare