Bodelning, giftorätt och enskild egendom

Hej! Jag och min man har ansökt om äktenskapsskillnad. Vi har registrerat ett äktenskapförord innan vi gifte oss som avtalar att all egendom förvärvat före eller under äktenskapet skulle vara förvärvarens enskilda egendom. Vi har därefter köpt en lägenhet tillsammas och äger 50/50 av den. Vi har också renoverat den. Renoveringen har bekostats med pengar från ett gemensamt bankkonto. Uppskovsbeloppet från försäljning av min f.d. mans lägenhet har följt i köpet av gemmensamma lägenheten.

Vi har satt in olika kontantinsatser på både lägenhetsinköpet och renoveringen och vi har i stort sett flyttat pengar från våra enskilda bankonton till vårt gemensamma konto innan pengar gick till lönekontot respektive renoveringen.

Mina frågor är: hur räknar man när det gäller bodelning om han vill lösa upp mig och behålla lägenheten? Vad räknas som giftorättsgods och vad som enskilda egendom? Räknas pengarna som vi har satt in på vårt gemensamma konto fortfarande som enskilda egendom eller inte?

Hur blir det med framtidens skatt på hans uppskovsbelopp? Måste hela summan raknas bort från "bostadsrättensvärdet" när vi räknar bostadsnettovärdet, d.v.s. måste jag ta ansvar på häften av hans skatteskuld? Eller hur gör man då?

Och till sist. Måste det bli bodelning eller kan jag istället sälja till honom min del av lägenheten?

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga.

Äktenskapsbalkens (Äktb) regler är tillämpliga vid skilsmässa, se https://lagen.nu/1987:230.

Av 1:3 ÄktB framgår att vardera make råder över sin egendom och står för sina skulder. Din mans skatteskuld är därför hans ansvar.

Vidare nämner du att ni har upprättat ett äktenskapsförord som säger att allt ni äger och kommer att äga, ska vara respektives enskilda egendom. Det innebär, att även egendom som träder i den enskilda egendomens ställe (surrogat) också är enskild egendom (se 7:2 6p ÄktB). Renoverar du för 20 000 kr och din man för 20 000 kr kommer 20 000 av värdet vara din enskilda och 20 000 av värdet vara din mans enskilda.

De pengar som ni satt in på ett gemensamt konto, förändrar inte att de pengar du satt in respektive din man satt in fortfarande är enskild egendom.

Eftersom allt är enskild egendom är huvudregeln att ni inte behöver göra en bodelning, se 9:1 ÄktB. Ni verkar även vara överens om att din man ska ta över lägenheten. Du kan då sälja din del till honom.

Om du har fler frågor och behöver hjälp med fördelningen av egendomen rekommenderar jag dig att ta kontakt med vår samarbetspartner familjens jurist, du kan boka tid här http://lawline.se/boka.

Om någonting var oklart i mitt svar eller du har ytterligare funderingar når du mig på

Telefon: 0766444976

Mail: emil.forssell@gmail.com

Vänligen

Rådgivare