Bodelning efter äktenskapskilnad

Jag och min man ska skiljas och han behåller huset samt det mesta som tillhör detta till exempel alla möbler, husgeråd, garageprylar etc etc! Jag flyttar till hyresrätt och kommer således att köpa det mesta nytt! Hur ska jag kompenseras för detta? Om vi gör en snabb värdering av andrahandsvärdet på allt lösöre så handlar det om ca 50 000 kronor och då undrar jag om jag ska hela den summan eftersom han behåller alla lösa prylar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Denna fråga rör bodelningen efter ett äktenskap som är reglerat i äktenskapsbalken. I bodelningen är utgångspunkten att all egendom som makarna är att anse som giftorättsgods och ska därmed ingå i bodelningen, se 10 kap. 1 § ÄktB (https://lagen.nu/1987:230#K10P1S1) och 7 kap. 1 § ÄktB. Sättet som en bodelning går till är enligt 11 kap. ÄktB att makarnas andelar i boet ska beräknas. Makarna ska nämligen få undanta så mycket giftorättsgods så att de täcker makarnas skulder. Vad som därefter återstår av egendomen ska läggas samman och delas lika mellan makarna. Därefter ska varje make ha rätt till den egendomen som delades lika och den skuldtäckning som gjorts. I detta skede vet man hur mycket egendom som varje make har rätt till vid bodelningen och kan fördela egendomen.

Med den informationen som du gett går det helt enkelt inte att räkna ut hur mycket du har rätt till vid en bodelning. Som framgår ovan har bägge makarna rätt till att avräkna sina skulder från giftorättsgodset och därefter ska egendomen delas lika mellan er. Någon mer vägledning än så för hur mycket egendom du ha rätt till kan jag tyvärr inte ge dig i detta skede.

Jakob PeräRådgivare