Blir man av med körkortet om man kör mot rött?

Hej, jag kom fram till en järnvägskorsning och det slog till och på en gång både ljud och ljus signal. Jag ansåg att jag inte kunde stanna på ett tryggt och säkert sätt/plats eftersom jag var nära rälsen ca 17 m och hade bilar bakom och bredvid mig och körde ca 40 km och därför bestämde jag mig att fortsätta köra och inte stanna. På motsats sida stod en polis bil som följde då efter och stoppade mig. De sade till mig ( de var två poliser) att jag hade kört mot rött vid järnvägskorsningen och ville ge mig böter 2500. Jag förnekade mig och nu väntar jag på rättegång. Jag har haft körkort i mer än 17 år och hittills har haft bara en gång och för ca 13 år sedan en fortkörning ( fick då böter runt 2000). Hur allvarligt är min situation och om det är någonting jag behöver fundera över inför rättegången. Tack så mycket i för hand.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att köra mot rött är trafikförseelse som kan ge skäl för återkallelse av ditt körkort (5 kap 3§ Körkortslagen). Transportstyrelsen är de som avgör och de kollar på omständigheterna som förelegat när du körde mot rött. Eventuellt kan de anse att en varning räcker, då exempelvis med hänsyn till att du endast har en trafikförseelse sedan tidigare. Hur bedömningen exakt kommer gå till kan jag inte gå närmre in på då det är Transportstyrelsen som sköter det.

Om det skulle vara så att transportstyrelsen väljer att återkalla ditt körkort så kommer de också sätta en så kallad spärrtid vilket innebär en viss tid då du inte får köra över huvud taget. Efter att spärrtiden gått ut utfärdas ett nytt körkort utan att du behöver ta om körkortet i sin helhet, eftersom din prövotid är över.

Exakt hur allvarlig situationen är svårt att säga men att folk blir av med körkortet för att ha kört mot rött tillhör inte ovanligheten. Däremot gör transportstyrelsen en bedömning så min rekommendation är att förklara precis vad som hände så får de ta ett beslut.

Hoppas allt ordnar sig, om du har några fler frågor får du gärna skicka in de också!

Vänliga hälsningar,

Alexander HedblomRådgivare