FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott14/06/2020

Blir man av med körkortet om man begår ytterligare trafikförseelser efter en varning?

Jag körde 127kmh på 100väg.

Fick beslut om preliminär varning. Jag försökte överklaga då jag aldrig blivit straffad för något tidigare, samt använder körkort i tjänsten.

Men det hjälpte inte så nu sitter jag här med en varning istället. Tycker det känns lite "hårt" jag har haft körkort i snart 4 år.

Är detta rimligt? Vad händer om jag råkar göra någon trafikförseelse nu? Ryker körkortet troligtvis?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

En varning är en mildare version av körkortsingripande, vilket innebär att det förmodligen var på fråga om ditt körkort skulle återkallas pga. fortkörningen. Att du fick beslut om en varning var alltså en mindre ingripande åtgärd då du faktiskt fick behålla ditt körkort (5 kap. 9 § körkortslagen). Varningen i sin tur leder till att om du begår någon ytterligare förseelse eller annat trafikbrott, så kommer en hårdare bedömning göras och ditt körkort kommer då troligtvis att återkallas av transportstyrelsen.

Hoppas du fick svar på dina frågor!

Med vänliga hälsningar,

Fanny ErikssonRådgivare