FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott28/06/2021

Blir man av med körkortet om man åker fast för drograttfylleri?

Hej för ca 2 veckor sen rökte jag gräs för första och sista gången i mitt liv, i lördags morgon var jag ute och körde bil och blev stannad, eftersom jag inte sov fredag natten och varit vaken 26 timmar utan att sova tyckte polisen att jag såg hög ut. Snabbtestet visa positivt för jag rökt för 2 veckor sen. Och dem tog mitt kort på plats, skulle få svar på mitt blodprov om 6 veckor. Så min fråga är det 100% jag kommer bli av med körkortet eller beror de på halt i blodet eller om de ens kommer synas i blodet. Mvh

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Straffrättslig och körkortsadministrativa åtgärder

När du rapporterades för att ha intagit droger och sedan kört bil startar två olika processer. Den ena processen rör den straffrättsliga och den andra den körkortsadministrativa delen.

Vad gäller den straffrättsliga delen rör det sig i ditt fall om dels drograttfylleri, 4 § 2 stycket lag (1951) om straff för vissa trafikbrott, dels bruk av narkotika för eget bruk, 1 § 1 stycket 6 punkten narkotikastrafflagen (1968:64). Vad gäller drograttfylleri är en förutsättning för straffansvar att det finns kvar narkotika i blodet. För narkotikabrottet förutsätts i huvudsak att du har intagit narkotikan med uppsåt. Att inta narkotika för eget bruk utgör i normalfallet ett ringa narkotikabrott. Den andra processen är den körkortsadministrativa vilken administreras av trafikverket.

Körkortet vid drograttfylleri

Ett körkort kan återkallas om körkortsinnehavaren har gjort sig skyldig till rattfylleri, 5 kap 3 § 1 stycket 1 b punkten körkortslagen (1998:488) (KörkL). Inom ramen för rattfylleri omfattas även drograttfylleri. Det betyder alltså att om det visar sig att du hade narkotika kvar i blodet kommer ditt körkort att återkallas.

När ett körkort återkallas ska transportstyrelsen bestämma en tid inom vilken ett nytt körkort inte får utfärdas. Det kallas för s.k. spärrtid och ska vara lägst en månad och högst tre år, 5 kap 6 § KörkL. I normalfallet är spärrtiden ett år vid drograttfylleri.

Sammanfattningsvis

Det som kommer vara avgörande för om ditt körkort blir indraget är alltså om det fanns narkotika kvar i ditt blod eller inte. Jag förutsätter att om det fanns kvar narkotika i ditt blod så kommer det inte vara några stora mängder eftersom du inte intog narkotika i direkt anslutning till att du körde bil. Det innebär i ditt fall att mängden narkotika isåfall troligast inte kommer påverka bedömningen till det "värre", standard är som nämnt ett års spärrtid om blodprovet visar att du hade narkotika kvar i blodet.

Hoppas du fått svar på dina frågor och lycka till, med vänliga hälsningar

Victoria StrömRådgivare