Blir jag av med körkortet igen om jag har haft mitt körkort återkallat innan?

Idag fick jag en fortkörningsböter om 2000kr. Det dokumenterades 111km/h på 100km/h-väg. Jag har blivit av med mitt körkort två gånger tidigare på grund av fortkörning. Första gången körde jag runt 35km/h över hastigheten som var på 120km/h. Andra gången körde jag runt 27km/h över hastigheten som var på 120km/h. Vanligtvis blir man av med körkortet ifall man kört över 30km/h kontra hastighetsbegränsningen men i och med att jag blivit av med körkortet två gånger tidigare, finns det då möjlighet att jag blir av med mitt körkort igen i detta fall när jag kört 11km/h över hastighetsbegränsningen som var på 100km/h? Kan tillägga att jag blev av med mitt körkort för mer än 2 år sedan sist.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utredning

Jag tolkar din fråga som att du undrar ifall det finns risk att du kommer bli av med körkortet när du kört 11km/h över hastighetsbegränsningen, på grund av att du haft återkallat körkort två gånger tidigare.

Jag vill först och främst säga att det är svårt för mig att säga vad som gäller för ditt specifika fall, då det är Transportstyrelsen som avgör detta med beaktande av olika omständigheter för det enskilda fallet. Men vad jag kan göra är att ge dig en inblick kring vad reglerna och praxis säger kring detta.

Tillämplig lag för situationen är främst Körkortslagen (KörkL).

När ska ett körkort återkallas?

Som du säger, är praxis så att ett körkort återkallas vanligtvis om man kört över 30km/h för fort. Även en överträdelse med 25-30 km/h är skäl för återkallelse, men brukar i de flesta fall bli varning istället. En hastighetsöverträdelse på den här nivån anses som ej ringa och i de fallen ska ett körkort återkallas (5 kap. 3 § 4p. KörkL).

Upprepade körkortsåterkallelser

Enligt informationen i din fråga har du blivit av med körkortet två gånger innan, en gång när du körde ca 35 km/h över hastigheten och nästkommande gång när du körde ca 27 km/h över hastighetsgränsen. Du nämner även att senaste gången du blev av med ditt körkort var för över två år sen.

Transportstyrelsen anger att om du har gjort dig skyldig till upprepade trafikbrott inom en tvåårsperiod, ska körkortet återkallas och då normalt med en spärrtid på två månader. Varning kan utges istället för återkallelse, men med förutsättning att det inte finns ett tidigare beslut om varning eller återkallelse.

I ditt fall

Du anger att du kört 11 km/h över hastighetsgränsen den här senaste gången du körde för fort och fick 2000 kr i böter. Vanligtvis, om man går efter praxis, ses detta som en ringa överträdelse och ger endast böter. Men (som du även nämner), eftersom du har gjort dig skyldig till fortkörning innan och även haft ditt körkort återkallat, finns det risk för att du blir av med körkortet ännu en gång. Att det skett utanför tvåårs-perioden verkar inte spela så stor roll, eftersom du tidigare haft ditt körkort återkallat två gånger.

Men som sagt, jag kan inte ge dig ett exakt svar på frågan eftersom Transportstyrelsen gör en enskild bedömning i det enskilda fallet utifrån olika faktorer. Om du vill ha mer information, skulle jag rekommendera dig att kontakta Transportstyrelsen.

Hoppas du har fått svar på din fråga. Om du har fler frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

Vänliga hälsningar,

Cornelia NilssonRådgivare