Blir efterlevande sambo dödsbodelägare och när preskriberas en skatteskuld till staten?

Hej, vår fars sambo gick bort för ett par år sedan. De ägde gemensamt endast en fastighet. Fastigheten såldes av en mäklare och far fick ut sin hälft och betalade reavinst skatt på detsamma och fick tillbaka ett litet belopp då skatten slutligen faställdes. Hans sambos tillgångar ärvdes 50/50 mellan en vän till henne samt hennes son. Nu flera år efteråt har far fått krav ifrån kronofogden att betala hela reavinst skatten för de två som ärvt samtliga tillgångar med hänvisning till att han är ”dödsbo delägare” (han är idag över 90 år gammal och knappt kommunicerbar) . Är han skattskyldig för detta belopp och vad göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline,

UTREDNING

Den lagstiftning som främst behöver beaktas vid behandlingen av ditt ärende är sambolagen (SamboL), ärvdabalken (ÄB) och lagen om preskription av skattefordringar m.m. (SPL)

Glädjande är att du också har beställt en personlig telefonrådgivning, vilken jag för övrigt ser fram emot mycket. Under denna kommer ovanstående att kunna behandlas ytterligare och likaledes kommer möjlighet att ges till en mer djupgående diskussion (om så önskas). Många juridiska spörsmål hanteras dessutom allra enklast under ett telefonsamtal. Vidare krävs inte sällan ingående kunskaper om de faktiska omständigheterna för att kunna ge någorlunda träffsäkra svar. Men inledningsvis, innan din telefonrådgivning äger rum, kan i vart fall följande anföras.

Din pappas ålder är utan betydelse. Den centrala frågan blir istället om din pappa i egenskap av sambo även var dödsbodelägare i formell mening. Vidare behöver utredas vem som de facto sålde fastigheten, dvs. om det var dödsboet som juridisk person eller din pappa personligen tillsammans med de övriga två arvsberättigade personerna. Detta framgår inte av din ärendebeskrivning. Ovan skriver du ”far fick ut sin hälft och betalade reavinstskatt…”, vilket dock tyder på att fastigheten avyttrades av din pappa och övriga två, alltså efter arvskiftet och boets upplösning. Annars hade ju rimligtvis dödsboet betalat den kapitalvinstskatt som uppstod i samband med försäljningen, vilket gör det aktuella beslutet från Kronofogdemyndigheten (KFM) något förbryllande. Åtminstone så här vid en första anblick. Och varför övriga två inte har ålagts att själva reglera de aktuella skatteskulderna är för mig ovisst.

Om det nu mot förmodan inte förhåller sig på det här viset utan istället är fråga om en försäljning i dödsboets namn bör följande sägas. Under förutsättning att sambolagen inte avtalats bort gäller enligt 8 § 1 st. SamboL att när ett samboförhållande upphör av annat skäl än att samborna ingår äktenskap med varandra, ska på begäran av någon av samborna samboegendomen fördelas mellan dem genom bodelning. Bodelningen ska vidare göras med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag då samboförhållandet upphörde. En begäran om bodelning ska framställas senast vid bouppteckningsförrättningen, vilket följer av bestämmelsens andra stycke. Det innebär att en efterlevande sambo som har rätt till bodelning i varje fall fram till bouppteckningens förrättande anses vara dödsbodelägare. Om den efterlevande sambon därefter begär bodelning blir sambon sedermera att betrakta som formell dödsbodelägare även fortsättningsvis.

Noterbart är också att om den avlidne efterlämnar en sambo och någon av dem hade förvärvat bostad eller bohag för gemensamt användande ska den egendomen enligt 20 kap. 4 § 3 st. ÄB antecknas och värderas särskilt, om den efterlevande sambon har begärt bodelning. Därvid ska även anges vem egendomen tillhör. Mot den bakgrunden bör det vara tämligen enkelt att ta reda på om din pappa verkligen var dödsbodelägare eller inte. I synnerhet eftersom en bestyrkt kopia av bouppteckningen ska förvaras hos Skatteverket, se 20 kap. 8 § 2 st. ÄB

Följande kan även vara värt att nämna. Jag vet inte alls hur gammal skatteskulden är. Men den ordinarie preskriptionstiden för statens skattefordringar är fem år efter utgången av det kalenderår då skulden förföll till betalning, se 3 § 1 st. SPL. Notera dock att en skuld aldrig dör. Innebörden av preskription är endast att när den har inträtt kan rättsliga åtgärder för att få betalt inte längre vidtas, vilket betyder att borgenären, alltså staten, med hjälp av en domstol eller en exekutiv myndighet (som KFM) inte längre kan framtvinga en prestation hos gäldenären (den skuldsatte), se prop. 1979/80:119 s. 70 f. Emellertid kommer skatteåterbäringar som sätts in på skattekontot räknas av mot den ursprungliga skulden trots att den eventuellt är preskriberad (borgenär = fordringsägare, icke att förväxla med rättsfiguren borgensman, vilken är en garant och således någonting helt annat). Men märk väl att en fordran som har påförts enligt skatteförfarandelagen (SFL) och som lämnats in till KFM för indrivning preskriberas först fem år efter utgången av det kalenderår då den restfördes (lämnades in för indrivning), vilket naturligtvis kan ske långt efter förfallodagen.

Exempel: En skattefordran enligt SFL förfaller till betalning den 17 oktober 2012. Den betalas inte av gäldenären varför det efter en avstämning i början av december skickas ut ett krav om att den ska vara betald senast den 22 december samma år. Eftersom gäldenären fortfarande låter skulden förbli oreglerad lämnar Skatteverket över den till KFM för indrivning men denna restförs långt senare, i början av januari år 2015. Fordringen preskriberas då den 2 januari 2021 (skulden preskriberas nästkommande vardag, se lagen om beräkning av lagstadgad tid) eftersom tidpunkten för när fordringen lämnades in för indrivning (och inte förfallodagen) utgör utgångspunkten för beräkningen av preskriptionstiden i det här fallet. Stöd för detta finns i 3 § 3 st. SPL

Avslutande ord och ytterligare rådgivning

Utan ingående kunskap om alla för ditt ärende relevanta omständigheter är det som sagt svårt att göra en adekvat bedömning. Låt oss därför ta allting i lugn och ro under vårt kommande telefonsamtal.

Vid fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig på nytt. Antingen här på hemsidan och då genom några av våra utmärkta betaltjänster eller via vår ordinarie byråverksamhet. Själv nås jag på jacob.bjornberg@lawline.se och du får mer än gärna kontakta mig direkt ifall du önskar ytterligare hjälp i den fortsatta processen. I så fall kan jag slussa dig vidare till någon av byråns eminenta jurister utan att du behöver sitta i telefonkö. Mot bakgrund av COVID-19 erbjuder våra jurister idag möten såväl telefonledes som på Teams och andra liknande digitala plattformar.

Du har som sagt också beställt en 30 minuters personlig telefonuppföljning med möjlighet att kunna ställa kompletterande frågor och till vidare diskussion om hur din fortsatta hantering av ärendet bör läggas upp. Jag kommer därför att ringa dig nu på tisdag den 13/9 kl. 17.00. Observera att jag ringer från skyddat nummer. Vänligen återkom per mail om den föreslagna tiden inte skulle passa.

Notera dock att vi på skatterättens område endast ger den här typen av inledande rådgivning och då inom ramen för vår expresstjänst som du numera har nyttjat. Byrån inte åtar sig inte några skatterättsliga uppdrag fullt ut. I så fall behöver du vända dig till en byrå specialiserad på skatterätt.

Avslutningsvis är den livliga förhoppningen att min hantering av ditt ärende hittills har varit matnyttig och presenterats i en för dig utförlig och tillfredsställande form. Återkom gärna med synpunkter genom att skicka in ett omdöme när du mottar en sådan förfrågan.

Vänligen,

Jacob BjörnbergRådgivare