Blir det första testamentet ogiltigt om man upprättar ett nytt?

Jag är gift, vi har inga barn och har skrivit ett gemensamt testamente där alla våra tillgångar ska gå till välgörande ändamål vid vår bortgång, detta för att vi inte vill att syskon ska ärva. Min mor gick bort -21 och gav i arv till mig, som enskild egendom I äktenskap, en summa pengar. Jag har för en del av arvet köpt en bostadsrätt. Nu vill jag inte att min man ärver min enskilda egendom, om jag går bort först. Kan jag skriva ett eget testamente och blir testamente nr 1 ogiltigt då?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Utredning

Den lagstiftning som främst kommer behandlas vid utredning av ditt ärende är Ärvdabalken (ÄB)

Fågan i ditt ärende är om man kan skriva ett nytt testamente som i sin tur leder till att det äldre testamentet blir ogiltigt.

Allmänna hållpunkter

När man upprättar ett testamente finns det några formkrav som beaktas för att ett testamente överhuvud taget ska vara giltigt, 10:1 ÄB. Följande omständigheter ska vara uppfyllda för att ett testamente ska vara giltigt:

1) Det ska upprättas skriftligen tillsammans med två vittnen

2) Vittnena ska vara närvara samtidigt och bevittna testatorns underskrift

3) Vittnena ska även skriva på dokumentet, om de samtidigt närvara behöver det inte göra det direkt. Men det rekommenderas.

4) vittnena ska veta av att de bevittnar ett testamente, men de behöver inte känna till innehållet.

5) Vittnena får inte vara närstående i rätt upp eller nedstigande led änheller sin partner det vill säga någon närstående, de får heller inte vara under 15 år.

Huvudregeln är som så att det senare testamentet gäller före det tidiga.

Men man bör återkallla det tidigare testamentet för att tydliggöra för omständigheterna (10:5 ÄB). Det kan man göra genom att riva bort det eller på annat sätt göra sig av med dokumentet. Det går även att återkalla dokumentet inför vittnen.

Slutsats

Att upprätta ett nytt testamente som ska gälla före det tidigare testamentet är möjligt, förutsatt att det nyta testamentet upprättas i enlighet med formkraven i 10:1 ÄB. Huvudregeln är då att det nya ska gälla före den gamla. Men för att tydliggöra situationen för samtliga personer bör det tidigare testanentet återkallas i enlighet med 10:5 ÄB.

Avslutande ord och ytterligare rådgivning

Vid fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig på nytt. Antingen här på hemsidan och då genom några av våra utmärkta betaltjänster eller via vår ordinarie byråverksamhet. Själv nås jag på nelly.starkengren@lawline.se och du får mer än gärna kontakta mig direkt ifall du önskar ytterligare hjälp i den fortsatta processen.

Notera dock att vi på straff- och skatterättens område endast ger viss typ av inledande rådgivning likt denna och då inom ramen för vår expresstjänst som du numera har nyttjat. Byrån åtar sig inte några sådana uppdrag fullt ut. I så fall behöver du vända dig till en byrå specialiserad på straff- respektive skatterätt.

Avslutningsvis hoppas jag att min hantering av ditt ärende har varit givande och att det presenterats på ett tydligt och utförligt sätt. Återkom gärna med synpunkter genom att skicka in ett omdöme när du mottar en sådan förfrågan.

Nelly StarkengrenRådgivare