FrågaÖVRIGTÖvrigt06/07/2022

Blir avtal ogiltiga vid byte av personnummer?

Hej! Jag är transperson och ska snart byta personnummer, eftersom jag tyvärr måste göra det för att kunna byta juridiskt kön, som lagen ser ut idag. Det innebär vad jag har förstår att alla mina avtal, konton och liknande som är kopplade till mitt personnummer blir ogiltiga. Det som jag är lite extra orolig för är just min hyresrätt och alla bostadsköer som jag är med i, varav en del med mer än 10 års kötid. Gäller mitt hyresavtal fortfarande eller måste jag skriva om det när personnumret är bytt? Har jag i så fall juridisk rätt att göra det utan att hyresvärden kan neka det? När det gäller bostadsköerna, har jag juridisk rättighet att flytta över mina nuvarande köpoäng till mitt nya personnummer?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Påverkar ett byte av personnummer ens avtal?

Det är Skatteverket som fastställer ett nytt personnummer. Av Skatteverket får man sedan ett intyg, som visar att man bytt personnummer. Detta intyget kan användas för att bevisa att man är samma person.

När man ingår ett avtal, exempelvis ett hyresavtal, så ingår man avtalet som fysisk person. När man byter personnummer behöver man ändra sina uppgifter i ens befintliga avtal. Bara för att man byter personnummer, så betyder det inte att man är en ny avtalspart, det vill säga en ny person. De avtal man ingått bör därför inte bli ogiltiga, däremot behöver de uppdateras. Exempelvis kan man behöva kontakta sin vårdgivare, fackförbund och försäkringskassan. Du borde därför inte behöva oroa dig över din hyresrätt, så länge du ser till att ändra dina uppgifter. Vad gäller bostadsköerna borde du enkelt kunna ändra dina uppgifter, med stöd av det intyg du får från Skatteverket. Vidare kan man behöva begära ett nytt anställningsavtal av sin arbetsgivare, så att det stämmer överens med ens nya personnummer. Slutligen hålls många myndigheter uppdaterade kring uppgiftsändringar, såsom byte av personnummer.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har några fler funderingar är du välkommen att höra av dig till oss igen!

Med vänlig hälsning,

Linnea HoodRådgivare