FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis30/09/2018

Bli polis trots neuropsykiatrisk diagnos?

Hej Jag vill bli polis, men har "ADD" (diagnos). Vad kan jag göra för att uppnå mitt livs största dröm - bli polis?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Eftersom polisyrket är mycket krävande ställs det en rad olika fysiska, medicinska och psykologiska antagningskrav när man söker till polisutbildningen.

Ett av kraven är att man inte har någon neuropsykiatrisk diagnos som exempelvis ADHD, ADD, Aspergers syndrom eller autism. Som antagningskraven ser ut i nuläget, blir det alltså tyvärr svårt för dig att bli just polis. Anledningen till att kraven ser ut som de gör är för att polisyrket innebär många stressfyllda situationer och oförutsägbara miljöer där det ställs höga krav på hur man agerar och att man är anpassningsbar. Du kan läsa mer om detta här.

Hoppas du fick svar på frågan. Önskar dig en trevlig kväll!

Med vänliga hälsningar,

Angelica KarlssonRådgivare