FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis31/03/2022

Bli av med vapenlicens för olovlig körning

Är det rimligt bli av med sina vapen, för olovlig körnlng. Har haft vapenlicens from, 1990,aldrig misskött vapenhantering, jakt, vapenförvaring.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du undrar över om det är rimligt att bli av med sin vapenlicens om man har blivit dömd för olovlig körning.

Regler om vapenlicens återfinns i vapenlagen.

Ett tillstånd att inneha skjutvapen (vapenlicens) ska bl.a. återkallas om tillståndshavaren visat sig vara olämplig att inneha skjutvapen, eller om det annars finns någon skälig anledning att återkalla tillståndet. (6 kap. 1 § vapenlagen)

Bedömningen om återkallandet av ett tillstånd görs i varje enskilt fall med hänsyn till omständigheterna i just det fallet.

När frågan har kommit upp i domstol tidigare har exempelvis rattfylleri inte varit nog grovt för att man skulle anse att personen var olämplig att inneha skjutvapen – detta berodde dock på att personen hade haft skjutvapen i över 20 år utan anmärkning. Ett annat fall gällde återupprepade rattfylleribrott, då ansåg domstolen istället att personen var olämplig.

Utifrån denna rättspraxis finns det anledning att ifrågasätta rimligheten i att bli av med vapenlicens när man innehaft skjutvapen i 30 år utan annan anmärkning än det nuvarande, relativt ringa brottet, olovlig körning.

Jag hoppas att du fick hjälp med din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Fredrik NygrenRådgivare