Bli av med körkortet på grund av en incident med alkohol

Jag var med om en incident när jag drack så otroligt mycket att jag fick åka ambulans till sjukhuset. Jag har aldrig druckit så och brukar inte alls dricka speciellt mycket i vanliga fall. När jag dricker så är det vin till maten. Men i helgen så blev jag så full att jag förlorade kontrollen. Nu är jag orolig att sjukvården ska höra av sig till Transportstyrelsen och att något ska hända med mitt körkort. Jag är verkligen en skötsam person. Jag lever ett normalt liv, sköter mitt jobb och dricker nästan aldrig. Det blev bara av någon anledning så extremt mycket. Men nu känner jag en stor oro att sjukvården ska tro att jag har alkoholproblem och höra av sig till transportstyrelsen och att något ska hända med mitt körkort som jag behöver i jobbet.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag förstår din fråga rätt så har du inte kört bil berusad, utan enbart konsumerat alkohol och blivit förd till sjukhuset då du reagerade dåligt på detta. Ifall jag missförstått dig och det rör sig om rattfylleri får du gärna höra av dig igen, för nedan kommer jag gå igenom huruvida Transportstyrelsen kan återkalla körkortet på grund av ”vanlig” alkoholproblem (d.v.s inte rattfylleri).

Återkalla körkort på grund av alkohol

Det finns en möjlighet för Transportstyrelsen att återkalla en persons körkort på grund av opålitlighet i nykterhetshänseende (5 kap. 3 § 5 p körkortslagen). Det innebär att om personen i fråga upprepade gånger blivit omhändertagen av polisen för berusning eller ifall det finns andra uppgifter att personen brukar alkohol på ett sätt som gör den olämplig att föra fram ett fordon, kan Transportstyrelsen återkalla personens körkort. Om detta sker ska en spärrtid bestämmas, alltså vilken tid som behöver gå innan ett nytt körkort får utfärdas. Om ett körkort återkallas på grund av opålitlighet i nykterhetshänseende blir spärrtiden lägst 1 månad och högst 3 år (5 kap. 6 § körkortslagen), även om det vanligaste är att körkortet spärras i 1 år från och med den senaste nykterhetsanmärkelsen (källa: Transportstyrelsen).

Bedömningen i ditt fall

I regel krävs som sagt ett upprepande beteende av problem med alkohol för att Transportstyrelsen ska kunna återkalla ens körkort. Du skriver att detta är första gången något liknande ska ha hänt och därför bedömer jag att möjligheten att ditt körkort skulle återkallas är rätt så liten. Det finns som sagt en till möjlighet för att en återkallelse ska ske och det är om det finns andra uppgifter om ens beteende i samband med alkohol (källa: Transportstyrelsen). Var det något extraordinärt som skedde under din incident som innebär att det vore direkt olämpligt att du har körkort framöver skulle Transportstyrelsen kunna återkalla ditt körkort ifall exempelvis sjukvårdspersonalen har informerat Transportstyrelsen om det. Var det dock bara en vanlig ”snedfylla”, och du inte körde bilen, finner jag det föga sannolikt att Transportstyrelsen skulle omhänderta ditt körkort på grund av det.

Hoppas det gav svar på din fråga. Har jag missförstått någonting om din situation eller om du har en annan fråga får du gärna höra av dig till oss på Lawline igen!

Vänliga hälsningar,

Selma SkoghällRådgivare