FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis31/12/2017

Blev släppt efter att jag snattat, utan att polis tillkallades till platsen. Vad händer nu?

Jag snattade för 99:- idag på Coop.

Civilväktare tog mig åt sidan vid kassan i ett rum och bad om ID-kort och skrev ner "de" viktiga uppgifter han behövde.

Sen säger han att han inte kommer att ringa polisen (han ber dom alltså inte att komma till affären).

Jag får mitt ID-kort igen. Varorna lämnas åter och han säger åt mig att inte besöka affären på ca 1 månad.

Vad exakt hände nu? Jag fick inte möta några poliser eller åka eskort hem. Jag skrev heller inte på några papper.

Lät han mig gå!? Eller sker polisanmälan utan min inblandning på distans? Han skrev ju ner uppgifter.

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Har du blivit polisanmäld?

Vanligtvis tillkallas polispatrull till platsen för att ta emot en polisanmälan vid gripande på bar gärning. Vid envarsgripande av denna sort ska den som gripits också skyndsamt överlämnas till polis enligt 24 kap. 7 § andra stycket rättegångsbalken. Det går inte att säga helt säkert att de inte kommer att polisanmäla dig, men det verkar som att de valt att inte göra det.

Att inte få besöka affären på en månad

Det är inte möjligt att på ett lagligt sätt förbjuda någon från att besöka en affär på grund av stöld - oavsett om det är en personal, en vakt eller en polis som förbjudit dig från det. Du kan läsa min korta rättsutredning om den frågan här. Om de nu valt att inte polisanmäla dig och du ändå går in i affären kan detta däremot leda till att de väljer att polisanmäla dig för den tidigare händelsen. Du bör därför undvika att besöka affären på en månad enligt uppmaningen av vakten.

Bra att veta: Om du ändå väljer att gå in i affären under dess öppettider och de kastar ut dig, håller dig kvar eller på något annat sätt rör dig, utan att du har begått en brottslig gärning som enligt lag kan leda till fängelse (t.ex. stöld), riskerar de att göra sig själva skyldiga till brotten ofredande alternativt olaga frihetsberövande. Du har i sådana fall rätt att använda det våld som krävs för att ta dig ur situationen enligt nödvärnsrätten (24 kap. 1 § brottsbalken).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vi på Lawline önskar dig ett gott nytt år och god fortsättning!

Bästa hälsningar

Ahmet ErcinRådgivare