FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll04/04/2019

Biologisk förälder ska inte betala underhåll efter adoption

Om min sambo adopterar min dotter som jag har ensam vårdnad om, slipper den biologiska föräldern betala underhåll då?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Du hittar reglerna som rör din fråga i föräldrabalken.

En sambo/make får adoptera sin sambos/makes barn med dennes samtycke (4 kap. 6 § andra stycket FB). Föräldrar har bland annat underhållsskyldighet gentemot sina barn (7 kap. 1 § FB). Vid en adoption klipps alla rättsliga band mellan den biologiska föräldern, vilket innebär att din dotter får rätt till arv, underhåll och omsorg från din sambo istället för den biologiska föräldern (4 kap. 21 § FB).

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare