FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott29/04/2022

Bevisföring i trafikbrott, räcker polisens utsago?

Hej! Jag har kommit i en ganska klibbig situation, två stycken poliser hävdar att jag har gjort mig skyldig till "olovlig körning" då jag enligt dom framfört en moped för fort. Min fråga är ifall dessa två poliser intyger för varandra, är det då tillräckligt med bevis för att få mig skyldig? Eller behöver dom något mer som t.ex allmänna vittnen eller videobevis.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Om du skriver under boten/ erkänt för polisen att du kört för fort

Enligt 48 kap 3 § andra stycket RB gäller ett godkänt föreläggande om ordningsbot som lagakraftvunnen dom.

Vidare föreskrivs det i I 48 kap 13 § RB att en polisman får förelägga om ordningsbot, för brott som inte har mer än penningböter i straffskalan. Att köra för fort med en moped är ett praktexempel på en sådan situation.

Det finns dock ett viktigt undantag från detta i 48 kap 15 § RB, där det stadgas att en ordningsbot aldrig får utfärdas om den misstänkte förnekar gärningen. Detta innebär inte att du inte kan få böter om du nekar, utan att böterna isåfall utdöms efter förhandling i domstol istället för av polisen. Dessutom krävs enligt 48 kap 16 § RB att den misstänkte godkänner föreläggandet; det är alltså inte möjligt för polisen att utan den misstänktes godkännande med rättslig verkan utfärda en ordningsbot.

Om du både godkänt böterna och erkänt handlingen så är saken klar, det är bara att betala.

Förundersökning och åklagare

Det första som kommer hända om du inte fått en bot ännu är att en förundersökning inleds av polisen/ åklagaren. Därefter får åklagaren avgöra om det finns chans för denne att vinna i en eventuell rättegång. Om de inte kan presentera några bevis kommer någon rättegång troligtvis inte bli av. Det är åklagaren som har bevisbördan.

Om åklagaren finner skäl till åtal

Om åklagaren anser att ärendet behöver tas vidare till en domstol kommer du sannolikt innan en rättegång få ett erbjudande om att betala boten (strafföreläggande), för att slippa ta det till rättegång. Du kan i detta skede välja att tacka nej för att prova din sak i rättegången. I så fall måste åklagaren bevisa din  skyldighet. Notera att vittnesmål från de poliser som ertappade dig med fortkörning är en form av bevisning och kan bidra till en fällande dom. De kan även ha nedtecknat din uppmätta hastighet, vilket även kan användas som bevisning.

Slutsats

Polisen/ åklagaren måste bevisa att du gjort dig skyldig till brottet. Det är inte säkert att de kan göra det om det enda de har att gå på är sin egen utsago. Om du tror att du kan bemöta deras eventuella bevisning kan du prova att ta det till tingsrätten. Om du redan godkänt böterna är saken emellertid färdig och du är tvungen att betala böterna.

Jag hoppas att mitt svar hjälpt dig, annars får du gärna höra av dig till oss igen!

Vänligen,

Alexander VallgrenRådgivare