Betydelsen av adoption vid arv

Hej

En morbror har avlidit, har aldrig varit gift, ingen sambo,inga barn. Alla syskon döda. Vi syskonbarn ska nu ärva honom. En annan avliden morbror hade en adopterad son som är död och han har i sin tur en son. Frågan är om den sonen är arvsberättigad

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om adoption och arvsrätt hittas i föräldrabalken (FB) och ärvdabalken (ÄB) och jag kommer att utgå ifrån dessa för att besvara din fråga.

Adoptionens betydelse

Ett barn som har adopterats ska anses vara adoptivförälderns barn, i det här fallet din avlidne morbrors son, istället för barn till de biologiska föräldrarna (4 kap. 21 § FB). Det innebär att rättsverkan av adoptionen blir att den adopterade sonens barn är din morbrors barnbarn.

Arvsrätten

Jag tolkar det som att din morbror inte hade fler barn än sin adoptivson och att barnbarnet samt ni syskonbarn är hans närmsta levande släktingar. Om alla bröstarvingar (barn) är döda blir det barnbarnet som ersätter dem i arvsordningen (2 kap. 1 § ÄB). Även om din morbror skulle ha upprättat ett testamente har barnbarnet därför rätt till hälften av arvet, sin laglott (7 kap. 1 § ÄB).

Frida Nygren BjörkRådgivare