Betänketid vid skilsmässa

Hej

Efter 36 år av äktenskapet så vill jag skilja mig. Han vet inte om det. Jag tänker flytta ut och ansöka om skilsmässa. Våra barn är 34, 30 och 22 år gamla. Måste vi ha betänketid? För jag tror att han kommer att skriva under när han har fått papper.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom du och din make är gifta kommer äktenskapsbalken (ÄktB) bli tillämplig. Du skriver att du önskar ta ut skilsmässa, vilket gör att 5 kap. ÄktB blir tillämpligt. Som jag förstår det är det för närvarande enbart du som vill skiljas (även om du kan tänka dig att din make kommer skriva under). Om din make inte vill skilja sig så blir 5 kap. 2 § ÄktB tillämplig. Enligt denna bestämmelse har du enbart rätt att skilja dig efter betänketid. Av 5 kap. 3 § ÄktB framgår det att betänketiden i en sådan situation inleds när ena makens yrkande om skilsmässa delges den andra maken. Betänketiden ska då löpa under minst 6 månader innan dom kan meddelas. Skulle det istället vara så att ni båda är överens om skilsmässan, kan betänketiden undvikas enligt 5 kap. 1 § ÄktB. Av denna bestämmelse framgår det att betänketid enbart gäller om någon av er önskar detta, eller om ni har barn under 16 år (vilket inte är fallet).

Sammanfattningsvis kan det alltså konstateras att ni inte måste ha betänketid. Men detta förutsätter att ni båda är ense om att ni ska skilja er, och att ingen av er då begär betänketid. Skulle din make inte vilja skilja sig så blir det däremot betänketid. Av 5 kap. 3 ÄktB framgår det när denna inleds. Jag hoppas att du fick svar på din fråga, tveka inte att höra av dig till oss om du har ytterligare funderingar!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare