Betänketid vid äktenskapsskillnad.

Kan man avbryta en betänketid på 6 mån efter tex 2 mån och välja att skiljas direkt istället?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln är att om båda makarna begär äktenskapsskillnad ska sådan beviljas enligt 5:1 Äktenskapsbalken. I samma § finns det dock krav på en betänketid på 6 månader om båda makarna begär betänketiden eller om ett barn under 16 år som bor med någondera är inblandat. Betänketid uppställs även om det endast är en av makarna som vill skilja sig enligt 5:2 Äktenskapsbalken.

Har ni betänketid för att ni har ett barn som varaktigt bor med någon av er så kan betänktetiden inte "avbrytas". Är det dock så att det endast var en av er som ville skilja sig men nu vill den andre också det så kan ni tillsammans begära äktenskapsskillnad vilket förändrar omständigheterna och huvudregeln blir istället tillämplig.

Svaret på frågan är alltså att det beror på varför en betänktetid har uppställts.

Vänliga hälsningar,

Sandra IbrahimRådgivare