Betänketid och bodelning vid skilsmässa

Fråga om bodelning min partner vill skiljas men inte jag. Så då blir väl skilsmässan efter ca 6 månader?

När det gäller bodelning vilket datum gäller när min partner lägger in om skilsmässa eller efter ca 6 mån när skils mässan träder i kraft?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

För din fråga är äktenskapsbalken tillämplig (förkortas ÄktB).

När blir skilsmässan?

Precis som du säger så föregås skilsmässan av en betänketid eftersom ni inte är överens om ifall äktenskapet ska upplösas eller inte (5 kap. 2 § ÄktB). Denna betänketid startar när du delges din partners yrkande om skilsmässan (5 kap. 3 § ÄktB).

Vilket datum gäller för bodelningen?

Det datum som gäller för bodelningen är när din partner lägger in om skilsmässa. Det är den dag då ansökan inkommit till tingsrätten som räknas och inte sex månader därefter när betänketiden går ut. Bodelning ska göras med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag då talan om skilsmässa väcktes (9 kap. 2 § första stycket ÄktB). Huvudregeln är dock att den faktiska bodelningen sker först då äktenskapet har upplösts, alltså i regel efter betänketiden (9 kap. 4 § ÄktB). Vilken dag som är utgångspunkten för bodelningen och när själva bodelningen är alltså olika dagar.

Hoppas du har fått svar på dina frågor!

Med vänliga hälsningar,

Karin PihlRådgivare