FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll05/11/2017

Betalningsskyldighet för utgifter innan färdig skilsmässa

Jag och min fd man står båda på lånen på huset vi tidigare bodde i . Men sen dec 2014 bor jag i egen lägenhet med högre hyra än väg han betalat i lånen på huset.

Vi har ännu inte gjort bodelning utan håller å med den nu.

Och han säger att jag ska betala för min del av lånen fram till nu.. och hälften av alla driftskostnader så som vatten. El sophämtning mm.

Vi ansökte om skilsmässa okt 2014 vann laga kraft maj 2015.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Varje make är sin egen ekonomiska entitet och man betalar bara för det som är gemensamt hushåll. Om du flyttat ifrån huset och din make varit med på detta är du enligt huvudregel befriad från att betala för husets utgifter (6 kap. 1 § äktenskapsbalken).

Det kan dock tänkas att du blir underhållsskyldig om han inte varit med på att du skulle flytta ut och blir lämnad med en ekonomisk börda. Underhållet omfattar i så fall den tid från det att du flyttade ut (eller slutade bidra till husets ekonomi) tills skilsmässan vann laga kraft (6 kap. 2 § äktenskapsbalken).

Hoppas det besvarar din fråga. Tveka inte att höra av dig till oss igen nästa gång juridiken krånglar!

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare