Betalningsföreläggande som åtgärd mot betalningsovillig gäldenär

Hej! Jag har i mitt tidigare förhållande lånat ut en stor summa pengar till min ex-flickvän. Vi pratar alltså ett 6-siffrigt belopp. Överföringen syns på mitt konto och vi har varsin kopia/revers av lånet, även konversation sparade. En summa på minst 1000kr ska betalas varje månad fram tills det att lånet är betalat. Problemet är att hon inte betalar, på ungefär ett år har hon fört över 1000kr till mig och nu är tålamodet slut. Vad gör jag?

Mvh, Mikael

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det låter som att det är dags att blanda in Kronofogden. Detta gör du genom att ansöka om betalningsföreläggande (länken tar dig till ansökningsblanketten). Information om vad ett betalningsföreläggande innebär står sammanfattat på Kronofogdens hemsida på ett bättre sätt än jag förmår skriva i detta svar.

Ofta räcker det med att få hem ett brev med Kronofogden som avsändare för att man ska inse allvaret och betala skulden. Skulle ditt ex vara av en annan uppfattning kan Kronofogden medelst utmätning av hennes tillgångar driva in skulden åt dig. För att de ska kunna göra det krävs en exekutionstitel. En sådan kan du få på två sätt: genom utslag eller genom dom. Din väg mot en sådan titel börjar med ovan nämnd ansökan, resten av resan uppdagas genom det förfarande som står beskrivet på Kronofogdens hemsida, till vilken jag bifogat länk ovan.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga, och lycka till!

Jesper EngRådgivare