Betalningsföreläggande hos kronofogden - vad kostar det?

Hej! Undrar vad man i normalfallet kan få betala som max extra vid betalningsföreläggande från kronofogden, utöver grund fakturan. Tänker att man betalar när man får brevet från kronofogden, inte att det går till tingsrätten.

Om grund fakturan är på 1003kr, den som gör ansökan hos kronofogden får betala 300kr i avgift (men som jag kommer få betala), får denna även ansöka om en kostnad på 380kr för eget arbete eller för ombuds kostnader? Så att summan kan bli så stor som 1683kr?

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det som kan hamna på din faktura är 300 kr i ansökningsavgift och 380 kr för eget arbete eller ombuds arbete. Svaret på din fråga är alltså ja, personen som vänt sig till kronofogden får ansöka om en kostnad på 380 kr för eget arbete och/eller för ombuds kostnader.

När kronofogden börjar driva in skulden så kostar det 600 kr för personen som ansökt. Denna avgift kommer kronofogden också försöka ta ut från dig. Totalt kan alltså processen kosta dig 1280 kr (fakturan exkluderad).

Hoppas du fått svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare