Betalningsföreläggande

Hej! Jag lämnat ett ärende till kronofogden gentemot en kund som vägrar betala en faktura som jag skickat för utfört arbete och material. Vi har ett standardavtal och jag har först sprängt för en utbyggnad och sedan byggt en grund som tillbyggnad ska stå på. Skulle ni vilja företräda mig i rätten i detta ärende? Det är inte särskilt komplicerat och det handlar om endast en faktura som inte blir betald, men jag vill ändå få saken prövad rättsligt.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline,

UTREDNING

Den lagstiftning som främst behöver beaktas vid behandlingen av ditt ärende är lagen om betalningsföreläggande och handräckning (BfL) samt rättegångsbalken (RB). Din ärendebeskrivning innehåller egentligen ingen juridisk fråga utan du verkar mest undra huruvida vi kan företräda dig i samband med en eventuell tvistemålsprocess i domstol. Och det korta svaret lyder att vi naturligtvis kan agera ombud för din räkning om så önskas.

Men ovanstående förtjänar ändå en kortare redogörelse. Eftersom du har vänt dig till Kronofogdemyndigheten (KFM) och frågan rör en penningfordran utgår jag ifrån att du har ansökt om ett betalningsföreläggande. Det torde i sin tur innebära att din fordran sannolikt erkänns av motparten och att beloppet dessutom är ostridigt. Tar KFM upp ansökningen ska svaranden, dvs. din motpart (kunden), föreläggas att till myndigheten yttra sig inom viss tid från det att ansökningen delgavs honom eller henne och tiden får inte utan särskilda skäl bestämmas till mer än två veckor, 25 § BfL. Målet kan dessutom komma att avgöras även om kunden skulle förhålla sig passiv och vägra inkomma med ett svaromål, 26 § BfL. Men vill denne, trots det utförda arbetet och den utställda fakturan, vilken såvitt jag förstår hittills inte har bestridits, ändå bestrida din ansökan måste detta göras skriftligen och varefter målet kommer, om du så vill, att överlämnas till domstol och då till en tingsrätt som första instans. En sådan begäran ska också göras skriftligen ifrån din sida och inom fyra veckor från den dag då underrättelsen sändes till dig, 33-37 §§ BfL.

Avslutande ord och ytterligare rådgivning

För det fall ärendet måste hänskjutas till domstol bör en s.k. fullgörelsetalan väckas mot bolaget enligt 13 kap. 1 § RB. Oavsett vilket, jag ser till att du får en återkoppling ifrån vår byrå i början på nästa vecka.

Vid fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig på nytt. Antingen här på hemsidan och då genom några av våra utmärkta betaltjänster eller via vår ordinarie byråverksamhet. Själv nås jag på jacob.bjornberg@lawline.se och du får mer än gärna kontakta mig direkt ifall du önskar ytterligare hjälp i den fortsatta processen. I så fall kan jag slussa dig vidare till någon av byråns eminenta jurister utan att du behöver sitta i telefonkö. Mot bakgrund av COVID-19 erbjuder våra jurister idag möten såväl telefonledes som på Teams och andra liknande digitala plattformar.

Avslutningsvis är den livliga förhoppningen att min hantering av ditt ärende har varit matnyttig och presenterats i en för dig utförlig och tillfredsställande form. Återkom gärna med synpunkter genom att skicka in ett omdöme när du mottar en sådan förfrågan.

Vänligen,

Jacob BjörnbergRådgivare