Betalat för varor men har inte fått dem levererde

Hej. Beställde varor från ett företag och betalade 170901 men inte fått mina varor. Jag har mailat deras kundtjänst och skickat meddelande på messenger ett flertal gånger men inte fått svar. Vad kan jag göra mer?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Det verkar som att du var försökt kontakta företaget för att kräva reklamation eller att få varorna levererade men att detta inte har gått så bra.

Det skulle ju kunna vara så att företaget befinner sig i en konkurs och att de därför inte kan leverera varorna? Du skulle kunna kontakta kronofogden och fråga om de kan se ifall företaget är i konkurs eller inte. Du skulle även kunna be kronofogden om hjälp att rikta ett krav till företaget om att de ska leverera varorna eller att du ska få pengarna tillbaka. Om företaget är i konkurs så kan det kanske bli en aning svårare att få någon vara levererad eller pengarna tillbaka pga. att man måste respektera reglerna om förmånsrätt i konkurs. Det finns särskilda regler om vilka som först har rätt till att få betalt i en konkurs. Konsumenter ligger oftast som oprioriterade och därmed sist i denna lista.

Men jag rekommenderar som sagt att du hör av dig till kronofogden och kontollerar med dem hur det ligger till med företaget och vilken hjälp de kan erbjuda.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Marie GergyRådgivare