FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll11/04/2018

Betala lika mycket av våra gemensamma utgifter fast min man tjänar mycket mer?

Hej, jag undrar om min man som tjänar 3 ggr så mycket som mig ska betala mer för våra gemensamma utgifter som hyra, räkningar, mat...

Vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 6 kapitlet 1 § i äktenskapsbalken ska du och din man efter er förmåga bidra till det underhåll som behövs för att era gemensamma och personliga behov ska tillgodoses.

I lagkommentaren till paragrafen står det att tanken bakom denna regel är att makar borde leva under lika förhållanden, oberoende av den ena eller andras större tillgångar. För att du och din man ska kunna leva med samma ekonomiska standard är en naturlig följd att din man som tjänar tre gånger så mycket som dig bör täcka en större del av era gemensamma utgifter.

De manas enligt regeln inte bara till ansvar för ert gemensamma hushåll utan även för era personliga behov. Hit räknas exempelvis utgifter för kläder, studier mm. Att bidra till det gemensamma avser inte heller uteslutande ekonomiskt bidrag. Om till exempel en av er tar hand om största delen av hushållet räknas det i lagens mening som att den parten genom sitt hushållsarbete bidrar till det gemensamma.

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!

Med Vänliga Hälsningar

Annelie BurströmRådgivare