FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt12/10/2020

Besvarar Lawline skolrelaterade frågor?

Vilket eller vilka brott kan J misstänkas för under a)-f)?

a) J går in i sin vedbod för att hämta sin yxa. Hon tänker spänta stickor till en

brasa. På vägen ut möter hon sin granne M som hon länge legat i fejd med. J

blir så arg när hon ser M att hon klipper till henne över hjässan med yxan. M

dör.

b) J:s sambo förebrår henne för vad hon har gjort. För att få tyst på honom slår hon

honom över kinden med en hårtork. Det börjar blöda.

c) J flyr fältet. När hon kommer till staden kommer hon på att hon kan gömma sig

hos sin släkting D. Hon ringer på och D släpper in henne. Efter en stund

ringer D telefon. D svarar och får reda på att J är efterlyst. Han ber

henne gå men hon vägrar.

d) Det uppstår en häftig diskussion mellan J och D. J kallar D för "bög".

(

e) D blir upprörd och ber J lämna bostaden, vilket hon gör. J bestämmer

sig för att fly utomlands. För att kunna göra detta behöver hon mer pengar. Hon tar

med sig en pistol och beger sig till PostNords utlämningskontor. I ett obevakat

ögonblick sticker hon in handen under glasrutan och tar tio femhundrakronorssedlar.

En av postkassörerna ser J och rusar efter henne mot dörren. J siktar med

pistolen mot postkassören så att denne inte vågar fortsätta jakten.

f) När J kommer ut från PostNord ser hon en moped på gatan utanför. Hon startar

den och försvinner hemåt. Hon ställer mopeden i ett cykelställ i närheten av

hemmet.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Lawline har som policy att inte besvara skolrelaterade frågor. Eftersom din fråga verkar vara sprungen ur ett skolarbete kan jag dessvärre inte besvara din den. Mitt tips är att titta i brottsbalken (1962:700) som är den huvudsakliga svenska brottslagstiftningen. Den har tydliga kapitelindelningar som du kan utgå från när du letar efter vilket brott som kan aktualiseras för respektive fråga.

Lycka till med din uppgift!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare