FrågaARKIVÖvrigt30/04/2022

Besvarar Lawline skolfrågor? (Straffmyndighet)

Hej! Jag har en fråga kring straffmyndighetsåldern. I Sverige är straffmyndighetsåldern 15, men varför är det just den åldern? När bestämdes åldern och vilka argument fördes fram? Har argumenten för åldern ändrats med tiden? Undrar även om det finns några förarbeten om detta. Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Dessvärre verkar din fråga vara från en skoluppgift, vilket innebär att den inte faller inom ramen för Lawlines gratisrådgivning.

Jag beklagar detta men välkomnar andra frågor du kan tänkas ha.

Lycka till!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare